AMCA

1994

uit Noorderkrant 24 augustus 1994

AMCA Servotechniek B.V. in Ten Post krijgt een certificaat waaruit blijkt dat aan de zwaarste kwaliteitseisen wordt voldaan. Het bedrijf ontwikkelt, produceert en verkoopt hydraulische proportionele stuur- en regelapparatuur. Daarnaast produceert AMCA filter- en andere hydraulische systemen.

1996

CDA-politici op werkbezoek
Een groep CDA-politici, waaronder Euro-parlementariër Pex, het Tweede Kamerlid mevrouw Doelman-Pel, en de fractievoorzitter van de statenfractie H. Bleker, is maandagmiddag, samen met het Ten Boerster college van B en W op werkbezoek geweest bij het in Ten Post gevestigde bedrijf AMCA-Servotechniek.

2000

uit Noorderkrant 7 juni 2000
"Niks mis met "snelheidsremmers' bij AMCA-Servotechniek Ten Post"
Ten Post - De vloeistof in de vaten, die als snelheidsremmers dienen op het terrein van AMC Servotechniek aan de B. Kuiperweg 33, is niet 'ernstig verontreinigd' en er is derhalve absoluut geen gevaar voor de volksgezondheid. Tot die conclusie komt het college van B en W van de gemeente Ten Boer nadat men onlangs een eigen onderzoek naar de inhoud van deze vaten uitvoerde.

2020


Website RTV Noord, WOENSDAG 9 SEPTEMBER 2020, 17:54: (geschreven door Loek Mulder)

Chinezen beslissen: Amca in Ten Post gaat dicht

Het bedrijf Amca in Ten Post sluit. De Chinese eigenaar wil het bedrijf vanwege de verliezen die het maakt niet langer in de benen houden. ‘Het is een verlies van een pareltje.’

De beslissing van de Chinese mega-multinational XCMG kost 26 mensen hun baan en het dorp Ten Post verliest ermee zijn enige productiebedrijf. Als reden voor de sluiting laat de Chinese directeur L. Peng van Amca in een kort bericht weten dat de onderneming geen zekerheid kon bieden over zwarte cijfers in de komende jaren.
Liquidatie

Het personeel is al enige tijd op de hoogte van de liquidatie van Amca, dat hoogwaardige hydraulische componenten produceert. Bij de medewerkers kwam de beslissing van aandeelhouder XCMG hard aan, zegt management-lid Karin Kuiper van Amca. Zeker ook omdat Amca de afgelopen twee jaar volgens het bedrijf zelf een nieuw verkooprecord boekte en de goede weg leek te zijn ingeslagen.

‘Mensen vinden het verschrikkelijk’, zegt Kuiper. ‘Er was veel verdriet en ongeloof, maar uiteindelijk heeft men het moeten accepteren.’ Kuiper zelf werkte 31 jaar bij de onderneming. ‘Voor mij persoonlijk betekent het ook veel’, verklaart ze.
Geloof in dochter

Ondank de recente piek in de verkopen waren de resultaten van Amca de afgelopen jaren wisselend. De klad kwam er echt goed in toen eind 2019 de markt sterk verslechterde, waarna vervolgens de coronacrisis de onzekerheid verder vergrootte.

Het Chinese staatsbedrijf XCMG, dat onder meer bouw- en constructiemachines en vrachtwagens maakt, hield ondanks de wisselende resultaten lang geloof in dochter Amca, dat het eerste bedrijf was dat de Chinese firma in Europa kocht. Dat was in 2011. XCMG bleef door de jaren heen ook investeren in het bedrijf in Ten Post. ‘Onze eigenaar zag absoluut toekomst in Amca’, aldus Kuiper.

‘Er is genoeg geld in het bedrijf gestoken. Er is echt alles aan gedaan. Er is een geweldige werkomgeving gemaakt en er is veel geïnvesteerd in de machines, die zijn prachtig.’
Fout gemaakt

Bestuurder Albert Kuiper van vakbond FNV legt de oorzaak van de teloorgang van Amca wel deels bij de Chinese moeder. Volgens Kuiper heeft het XCMG de fout gemaakt Chinese managers het beleid te laten bepalen.

‘Dat waren mensen die de cultuur en de omgangsvormen hier niet kennen’, stelt de vakbondsbestuurder. ’Ze hadden mensen moeten aanstellen die verstand hebben van de Europese markt. Dat Amca nu verdwijnt is echt jammer, want het was een pareltje.’

Volgens Albert Kuiper had de fabriek in Ten Post met een andere eigenaar een betere overlevingskans gehad. Daarbij denkt Kuiper dat het XCMG niet heeft gekocht om de kennis van Amca binnen te slepen voor eigen gebruik.

‘Ik zie het niet als een vooropgezet plan om kennis hiervandaan te halen. Dan is het wel een heel duur plan geweest, want XCMG heeft veel geld in Amca gestoken.’
Goede naam

Amca ontstond in 1985 uit een afsplitsing van de hydrauliektak van het vermaarde Brons Motoren in Appingedam. Het bedrijf bouwde een goede naam op in de markt met haar hydraulische stuurschuiven, essentiële en heel precies werkende onderdelen in kranen, shovels en andere machines. Hoewel het bedrijf klanten over de hele wereld had, opereerde het altijd wat onder de radar, wat ook verband hield met leveringen aan defensie, een belangrijke klant van Amca.

Met de vakbonden heeft XCMG een akkoord bereikt waar het personeel mee kan leven, aldus Karin Kuiper van Amca’: Er is goed voor ons gezorgd, daar mogen we niet over klagen.’ Een aantal personeelsleden heeft volgens haar inmiddels weer nieuw werk.

Op het bedrijf zelf werken nu nog alleen Kuiper zelf en een collega. Samen wikkelen ze de liquidatie af.

Website RTV Noord, ZATERDAG 5 JUNI 2021, 09:15 (geschreven door Loek Mulder)

Amca in Ten Post: opgekocht, leeggezogen en afgedankt

Amca in Ten Post was tien jaar lang in handen van een Chinese multinational. Die zag Amca als een prooi, zeggen oud-medewerkers. Want toen het Chinese bedrijf de kennis en het product van Amca eenmaal in de zak had, werd de deur in Ten Post gesloten en stonden 25 man op straat.

Het hing in 2020 al een tijdje in de lucht. De resultaten van Amca bleven achter bij de verwachtingen en het personeel zat af en toe even zonder werk. Maar het was wel even slikken toen het Chinese moederbedrijf XCMG halverwege het jaar het personeel van Amca vertelde dat het bedrijf dicht zou gaan.

‘We stonden dag en nacht klaar’, vertelt Simon Kuiper, productieplanner bij Amca. ’s Ochtends zeven uur waren we aanwezig en we gingen vaak pas zeven uur ’s avonds naar huis. Dan krijg je het gevoel dat het bedrijf ook een beetje van jou is. Wanneer dan van hogerhand wordt besloten dat de stekker eruit gaat, dan is dat moeilijk.’

Argwaan

Toch kwam het ook weer niet helemaal onverwacht, want argwaan was er eigenlijk al vanaf het moment dat eigenaar Hans van der Wulp in 2011 Amca verkocht aan de multinational XCMG, volledig in handen van de Chinese staat. Simon Kuiper werkte destijds al voor Amca.

Wat exact de bedoeling was van de nieuwe eigenaar met Amca bleef gissen. ‘Maar ik heb van het begin af aan gezegd: ze nemen het over, trekken het product eruit en gaan er elders mee aan de slag’, zegt Kuiper. ‘En achteraf geredeneerd hebben we het wel zien aankomen.’

De medewerkers van Amca begrepen goed dat het belangrijkste product van Amca, een proportionele stuurschuif, door de Chinezen zeer gewild was. Amca had dit cruciale onderdeel voor de bediening van de hydrauliek in graafmachines, shovels, bulldozers en andere bouwapparaten doorontwikkeld en geperfectioneerd.

Met de Amca-stuurschuif kan een kraanmachinist zijn machine zeer nauwkeurig bedienen. Het maakte Amca voor het Chinese staatsbedrijf en de derde grootste producent van bouwmachines ter wereld, een gewilde partner.

Op zoek naar kennis

Eigenlijk, aldus Kuiper, verbaast het hem dat Amca nog zoveel jaren heeft gedraaid onder Chinees gezag. En hij wil zeker ook benadrukken dat de Chinese eigenaren flink in het bedrijf hebben geïnvesteerd en de salarissen altijd keurig hebben betaald.

Kuiper is een van de drie oud-Amca-medewerkers die we spraken. Ook de twee anderen hebben een duidelijk vermoeden van de motieven van de Chinese firma: het ging de Chinezen in de eerste plaats om de kennis.

Jan Willem van den Berg werkte tien jaar onder meer als verkoopdirecteur voor Amca en vertrok vorig jaar, kort voordat de onheilstijding van de sluiting Ten Post bereikte. Hij is nu verkoopmanager bij een bedrijf in hydrauliek in Zutphen.

Voor van den Berg staat het motief van XCMG vast: ‘We hebben natuurlijk wel gevraagd naar wat XCMG met Amca wilde. Daar kregen we echt geen antwoord op. Terugkijkend stel ik vast dat ze de kennis hebben opgesnoven, meegenomen naar China en vervolgens het bedrijf hebben gesloten.’

Schaamteloos gekopieerd

Van den Berg zegt dat XCMG de producten schaamteloos heeft gekopieerd. Nu zijn ze volgens hem breed terug te vinden in de machines van XCMG. Veelzeggend is volgens Van den Berg ook de loopbaan van een van de eerste Chinese managers die vanuit XCMG in Ten Post werd gestationeerd.

‘Dat was een techneut die werkelijk niks wist van leiding geven. Na zijn vertrek werd hij in China general manager van de hydrauliek-afdeling van XCMG.’

Maar net als zijn ex-collega Kuiper is Van den Berg niet alleen negatief. Zonder de investeringen van de Chinese eigenaar in Amca had het Groningse bedrijf het niet gered en was het volgens Van den Berg mogelijk al eerder ten onder gegaan

‘Dat XCMG geld stak in Amca was uiteraard ook in het eigen belang, maar we zijn daardoor succesvol geweest en van 2011 tot 2019 met zo’n zeventig procent gegroeid. Dat was anders niet gebeurd. We waren daarom met z’n allen ook gewoon trots op Amca.’
Kennis weggeven

(gedeelte artikel over andere bedrijven waar iets soortgelijks gebeurde weggelaten)

Doodzonde

‘Voor de Nederlandse economie is het doodzonde dat het met Amca zo is gelopen’, zegt Bob Boersema. ‘Er is een bedrijf met kennis en banen verdwenen.’ Boersema werkte bij Amca voordat het bedrijf aan XCMG werd overgedaan en heeft in Kolham een eigen bedrijf - HPV - in techniek rond hydrauliek. Na de sluiting van Amca heeft HPV een reeks activiteiten van Amca voortgezet en een aantal Amca-medewerkers aangenomen.

‘In een hele range van producten van XCMG zit nu de technologie van Amca verwerkt’, aldus Boersema. ‘Het is niet zo dat de kennis hier nu is verdwenen, maar die is wel gekopieerd en ook in China.’